PROGRAMY
Program szkolenia zostały opracowane na podstawie:
Rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z dnia 1 kwietnia 2010 r. (poz. 314)
ZAKRES TEMATYCZNY I CZAS TRWANIA BLOKÓW PROGRAMOWYCH KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ, KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ PRZYSPIESZONEJ, KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ UZUPEŁNIAJĄCEJ, KWALIFIKACJI WSTĘPNEJ UZUPEŁNIAJĄCEJ PRZYSPIESZONEJ
T a b e l a n r 1
Część podstawowa
|
Czas trwania zajęć
|
Kwalifikacja wstępna
|
Kwalifikacja wstępna
przyspieszona
|
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa
|
|
1.1.
|
Poznanie charakterystyk układu przeniesienia napędu w celu jego optymalnego wykorzystania, w tym co najmniej tematy:
|
30
|
15
|
1.1.1.
|
charakterystyka momentu obrotowego,
|
|
1.1.2.
|
charakterystyka mocy,
|
|
1.1.3.
|
charakterystyka jednostkowego zużycia paliwa przez silnik,
|
|
1.1.4.
|
optymalny zakres użytkowy obrotomierza,
|
|
1.1.5.
|
optymalny zakres prędkości obrotowej dla zmiany biegów.
|
|
1.2.
|
Poznanie charakterystyki technicznej i sposobu działania urządzeń służących bezpieczeństwu w celu zapewnienia panowania nad pojazdem, zminimalizowania jego zużycia i zapobiegania awariom, w tym co najmniej tematy:
|
25
|
15
|
1.2.1.
|
szczególne cechy dwuobwodowego układu hamulcowego wyposażonego w pneumatyczne urządzenie przenoszące,
|
|
1.2.2.
|
granice zastosowania układów hamulcowych i zwalniaczy,
|
|
1.2.3.
|
mieszane stosowanie układu hamulcowego i zwalniacza,
|
|
1.2.4.
|
najlepsza relacja między prędkością a przełożeniem skrzyni biegów,
|
|
1.2.5.
|
wykorzystanie nośności pojazdu,
|
|
1.2.6.
|
zastosowanie układów hamulcowych na pochyłościach,
|
|
1.2.7.
|
postępowanie w przypadku awarii urządzeń służących bezpieczeństwu.
|
|
2. Stosowanie przepisów
|
|
2.1.
|
Poznanie uwarunkowań społecznych dotyczących transportu drogowego i rządzących nim zasad, w tym co najmniej tematy:
|
30
|
15
|
2.1.1.
|
maksymalny czas pracy kierowcy w transporcie drogowym,
|
|
2.1.2.
|
stosowanie rozporządzeń: Rady (EWG) nr 3821/85 i Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 561/2006; kary za nieużywanie, nieprawidłowe używanie i ingerencję w urządzenie rejestrujące,
|
|
2.1.3.
|
prawa i obowiązki kierowców w zakresie kwalifikacji wstępnej i szkolenia okresowego.
|
|
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska
|
|
3.1.
|
Uświadomienie kierowcom zagrożenia wypadkami na drodze i w pracy, w tym co najmniej tematy:
|
30
|
15
|
3.1.1.
|
rodzaje wypadków przy pracy w transporcie drogowym,
|
|
3.1.2.
|
statystyka wypadków drogowych,
|
|
3.1.3.
|
udział samochodów ciężarowych/autokarów w wypadkach drogowych,
|
|
3.1.4.
|
statystyki dotyczące zabitych i rannych w wypadkach drogowych,
|
|
3.1.5.
|
straty materialne i finansowe.
|
|
3.2.
|
Umiejętność zapobiegania przestępstwom i przemytowi nielegalnych imigrantów, w tym co najmniej tematy:
|
15
|
7
|
3.2.1.
|
problemy związane z międzynarodową przestępczością transgraniczną i przemytem,
|
|
3.2.2.
|
środki zapobiegawcze,
|
|
3.2.3.
|
metody i cele działań przestępczych,
|
|
3.2.4.
|
przepisy prawa i obowiązki kierowcy oraz obowiązki przewoźnika w tym zakresie.
|
|
3.3.
|
Umiejętność zapobiegania zagrożeniom fizycznym, w tym co najmniej tematy:
|
20
|
10
|
3.3.1.
|
zasady ergonomii,
|
|
3.3.2.
|
zachowania i postawy stanowiące zagrożenie,
|
|
3.3.3.
|
kondycja fizyczna i ćwiczenia sprawnościowe,
|
|
3.3.4.
|
ochrona osobista.
|
|
3.4.
|
Świadomość znaczenia predyspozycji fizycznych i psychicznych, w tym co najmniej tematy:
|
10
|
5
|
3.4.1.
|
zasady zdrowego, regularnego odżywiania,
|
|
3.4.2.
|
wpływ alkoholu, narkotyków lub innych substancji na zachowanie.
|
|
3.4.3.
|
objawy, przyczyny, skutki zmęczenia i stresu,
|
|
3.4.4.
|
zasadnicza rola podstawowego cyklu pracy/odpoczynku.
|
|
3.5.
|
Umiejętność oceny sytuacji awaryjnych, zachowanie w sytuacjach krytycznych, w tym co najmniej tematy:
|
20
|
10
|
3.5.1.
|
ocena sytuacji krytycznej,
|
|
3.5.2.
|
unikanie komplikacji w razie wypadku,
|
|
3.5.3.
|
wzywanie pomocy,
|
|
3.5.4.
|
pomoc poszkodowanym i udzielanie pierwszej pomocy,
|
|
3.5.5.
|
postępowanie w razie pożaru,
|
|
3.5.6.
|
ewakuacja osób z samochodu ciężarowego/pasażerów z autobusu,
|
|
3.5.7.
|
zapewnienie bezpieczeństwa wszystkich pasażerów,
|
|
3.5.8.
|
reakcja na akty agresji,
|
|
3.5.9.
|
podstawowe zasady sporządzania informacji z wypadku.
|
|
3.6.
|
Umiejętność zachowania się w sposób poprawiający wizerunek przewoźnika, w tym co najmniej tematy:
|
15
|
5
|
3.6.1.
|
znaczenie poziomu usług świadczonych przez kierowcę dla przewoźnika,
|
|
3.6.2.
|
rola kierowcy,
|
|
3.6.3.
|
kontakty kierowcy z innymi osobami w czasie pracy,
|
|
3.6.4.
|
utrzymanie pojazdu,
|
|
3.6.5.
|
organizacja pracy,
|
|
3.6.6.
|
handlowe i finansowe skutki sporów występujących w pracy kierowcy.
|
|
Razem
|
195
|
97
|
|
|
|
|
|
T a b e l a nr 2
Część specjalistyczna w zakresie bloku programowego
C1, C1+E, C, C+E
|
Czas trwania zajęć
|
Metodyka realizacji zajęć1)
|
kwalifikacja wstępna
|
kwalifikacja wstępna przyspieszona
|
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa
|
|
1.3.
|
Umiejętność załadowania pojazdu zgodnie z wymaganiami przepisów bhp i zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu, w tym co najmniej tematy:
|
30
|
182)
|
|
1.3.1.
|
siły działające na pojazd podczas jazdy,
|
|
T/J
|
1.3.2.
|
zastosowanie przełożenia skrzyni biegów odpowiadającego obciążeniu pojazdu oraz profilowi jezdni,
|
|
T/J
|
1.3.3.
|
obliczenie obciążenia użytkowego pojazdu lub zespołu pojazdów,
|
|
T
|
1.3.4.
|
obliczenie objętości użytkowej,
|
|
T
|
1.3.5.
|
rozłożenie ładunku,
|
|
T/C
|
1.3.6.
|
skutki oddziałujące przy przekroczeniu nacisku ładunku na oś,
|
|
T
|
1.3.7.
|
stabilność pojazdu i środek ciężkości,
|
|
T
|
1.3.8.
|
rodzaje opakowań i palet,
|
|
T
|
1.3.9.
|
podstawowe kategorie towarów, które wymagają zabezpieczenia ładunku,
|
|
T
|
1.3.10.
|
techniki mocowania, również za pomocą lin i łańcuchów,
|
|
T/C
|
1.3.11.
|
zastosowanie taśm mocujących,
|
|
T/C
|
1.3.12.
|
sprawdzenie urządzeń mocujących,
|
|
T/C
|
1.3.13.
|
zastosowanie urządzeń transportu wewnętrznego
(w szczególności wózki widłowe),
|
|
T/C
|
1.3.14.
|
zakładanie plandeki i jej zdejmowanie.
|
|
T/C
|
1.4.
|
Umiejętność optymalizacji zużycia paliwa oraz jazda w warunkach specjalnych, w tym co najmniej tematy:
|
20
|
10
|
|
1.4.1.
|
jazda w szerokim zakresie momentu obrotowego i śledzenie wskaźnika zużycia paliwa,
|
|
T/J
|
1.4.2.
|
jazda w najniższym i najwyższym zakresie mocy, ze śledzeniem wskaźnika zużycia paliwa,
|
|
T/J
|
1.4.3.
|
jazda przy najniższym jednostkowym zużyciu paliwa,
|
|
T/J
|
1.4.4.
|
jazda w optymalnym przedziale prędkości silnika i utrzymywanie się w sektorze elastycznej prędkości optymalnej, z zachowaniem zaleceń producenta silnika pojazdu,
|
|
T/J
|
1.4.5.
|
jazda w optymalnym zakresie prędkości silnika poprzez zmianę biegów w odpowiednim momencie,
|
|
T/J
|
1.4.6.
|
kontrola części w dwuobwodowym układzie hamulcowym (w szczególności wyjęcie cylindra membranowego, regulacja hamulców, kontrola złączek pneumatycznych, kontrola przewodów pneumatycznych, kontrola nastaw regulatora siły hamowania (ręcznego i automatycznego)),
|
|
T/C
|
1.4.7.
|
nauka przez ostrożne próby hamowania w specjalnym terenie, pokazująca działanie hamulców, ze zwróceniem uwagi na wpływ hamowania na prowadzenie pojazdu,
|
|
T/J
|
1.4.8.
|
nauka jazdy ze wzniesienia z użyciem obu układów hamulcowych jednocześnie albo osobno,
|
|
T/J
|
1.4.9.
|
nauka jazdy z kontrolą wskazań prędkościomierza i obrotomierza na różnych biegach,
|
|
T/J
|
1.4.10.
|
nauka jazdy ciężarówką z ładunkiem: ruszanie pod górę, rozpędzanie się do 50 km/h i mierzenie czasu w przypadku pojazdu z ładunkiem i bez ładunku,
|
|
T/J
|
1.4.11.
|
ostrożne próby układów hamulcowych ciężarówki podczas jazdy ze wzniesienia; poznanie zjawiska spadku siły hamowania i sposobu reagowania na nie,
|
|
T/J
|
1.4.12.
|
próba znalezienia symulowanych awarii w pojeździe, opisanie wykrytej sytuacji, próba znalezienia przyczyny, naprawa awarii, o ile jest możliwa, i decyzja o rozpoczęciu jazdy albo pozostaniu na parkingu,
|
|
T/C
|
1.4.13.
|
nauka oszczędnego stylu jazdy, uzyskanego przez poprawę kryteriów optymalizacji zużycia paliwa podczas jazdy.
|
|
T/J
|
2. Stosowanie przepisów
|
|
2.2.
|
Poznanie przepisów regulujących przewóz towarów, w tym co najmniej tematy:
|
20
|
10
|
|
2.2.1.
|
warunki uzyskania licencji przez wykonującego przewóz drogowy i dostępu do rynku przewozów drogowych,
|
|
T
|
2.2.2.
|
umowy i konwencje wielostronne,
|
|
T
|
2.2.3.
|
dwustronne umowy międzynarodowe.
|
|
T
|
2.2.4.
|
rozporządzenia techniczne,
|
|
T
|
2.2.5.
|
stosunki umowne w transporcie drogowym; przepisy międzynarodowe i krajowe,
|
|
T
|
2.2.6.
|
odpowiedzialność wykonującego przewóz drogowy za dostawy oraz zwolnienia z tej odpowiedzialności,
|
|
T
|
2.2.7.
|
dokumenty wysyłkowe; prawidłowe wykorzystywanie i wypełnianie dokumentów,
|
|
T
|
2.2.8.
|
dokumentacja specjalna dołączana do towarów.
|
|
T
|
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska
|
|
3.7.
|
Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dotyczących przewozu drogowego i organizacji rynku, w tym co najmniej tematy:
|
15
|
5
|
|
3.7.1.
|
transport drogowy w stosunku do innych rodzajów transportu (konkurencja, spedycja),
|
|
T
|
3.7.2.
|
działalność w zakresie przewozu drogowego rzeczy (transport zarobkowy i przewozy na potrzeby własne),
|
|
T
|
3.7.3.
|
organizacja i formy prowadzenia działalności w zakresie przewozu drogowego rzeczy,
|
|
T
|
3.7.4.
|
specjalizacje w zakresie transportu (w szczególności przewóz materiałów niebezpiecznych, przewóz artykułów szybko psujących się),
|
|
T
|
3.7.5.
|
transport kombinowany.
|
|
T
|
Razem
|
85
|
43
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T a b e l a n r 3
Część specjalistyczna w zakresie bloku programowego
D1, D1+E, D, D+E
|
Czas trwania zajęć
|
Metodyka realizacji zajęć1)
|
kwalifikacja wstępna
|
Kwalifikacja wstępna
przyspieszona
|
1. Szkolenie zaawansowane w racjonalnej jeździe, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa
|
|
1.5.
|
Umiejętność optymalizacji zużycia paliwa oraz jazda w warunkach specjalnych, w tym co najmniej tematy:
|
20
|
12
|
|
1.5.1.
|
jazda w szerokim zakresie momentu obrotowego i śledzenie wskaźnika zużycia paliwa,
|
|
T/J
|
1.5.2.
|
jazda w najniższym i najwyższym zakresie mocy, ze śledzeniem wskaźnika zużycia paliwa,
|
|
T/J
|
1.5.3.
|
jazda przy najniższym jednostkowym zużyciu paliwa,
|
|
T/J
|
1.5.4.
|
jazda w optymalnym przedziale prędkości silnika i utrzymywanie się w sektorze elastycznej prędkości optymalnej, z zachowaniem zaleceń producenta silnika pojazdu,
|
|
T/J
|
1.5.5.
|
jazda w optymalnym zakresie prędkości silnika poprzez zmianę biegów w odpowiednim momencie,
|
|
T/J
|
1.5.6.
|
kontrola części w dwuobwodowym układzie hamulcowym (w szczególności wyjęcie cylindra membranowego, regulacja hamulców, kontrola złączek pneumatycznych, kontrola przewodów pneumatycznych, kontrola nastaw regulatora siły hamowania (ręcznego i automatycznego)),
|
|
T/C
|
1.5.7.
|
nauka przez ostrożne próby hamowania w specjalnym terenie, pokazująca działanie hamulców, ze zwróceniem uwagi na wpływ hamowania na prowadzenie pojazdu,
|
|
T/J
|
1.5.8.
|
nauka jazdy ze wzniesienia z użyciem obu układów hamulcowych jednocześnie lub osobno,
|
|
T/J
|
1.5.9.
|
nauka jazdy z kontrolą wskazań prędkościomierza
i obrotomierza na różnych biegach,
|
|
T/J
|
1.5.10.
|
nauka jazdy autobusem obciążonym: ruszanie pod górę, rozpędzanie się do 50 km/h i mierzenie czasu w przypadku autobusu obciążonego i nieobciążonego,
|
|
T/J
|
1.5.11.
|
ostrożne próby układów hamulcowych autobusu podczas jazdy ze wzniesienia; poznanie zjawiska spadku siły hamowania i sposobu reagowania na nie,
|
|
T/J
|
1.5.12.
|
próba znalezienia symulowanych awarii w pojeździe, opisanie wykrytej sytuacji, próba znalezienia przyczyny, naprawa awarii, o ile jest możliwa, i decyzja o rozpoczęciu jazdy albo pozostaniu na parkingu,
|
|
T/J
|
1.5.13.
|
nauka oszczędnego stylu jazdy, uzyskanego przez poprawę kryteriów optymalizacji zużycia paliwa podczas jazdy.
|
|
T/J
|
1.6.
|
Umiejętność zapewnienia pasażerom komfortu i bezpieczeństwa, w tym co najmniej tematy:
|
20
|
132)
|
|
1.6.1.
|
prawidłowa ocena wzdłużnych i poprzecznych ruchów pojazdu na drodze,
|
|
T/J
|
1.6.2.
|
zachowania w ruchu drogowym,
|
|
T/J
|
1.6.3.
|
łagodne zakończenie hamowania,
|
|
T/J
|
1.6.4.
|
uwzględnianie zwisów pojazdu,
|
|
T/J
|
1.6.5.
|
wykorzystanie właściwej infrastruktury (ogólnodostępne obszary, drogi komunikacyjne zastrzeżone dla konkretnych uczestników ruchu),
|
|
T/J
|
1.6.6.
|
właściwa ocena priorytetów pod względem bezpiecznego kierowania pojazdem oraz spełnienia innych zadań nałożonych na kierującego,
|
|
T
|
1.6.7.
|
zachowanie wobec pasażerów,
|
|
T/C
|
1.6.8.
|
szczególne okoliczności związane z przewozem pewnych grup pasażerów (inwalidzi, dzieci).
|
|
T/C
|
1.7.
|
Umiejętność równomiernego obciążenia pojazdu zgodnie z wymaganiami przepisów bhp i zasadami prawidłowego użytkowania pojazdu, w tym co najmniej tematy:
|
15
|
7
|
|
1.7.1.
|
siły działające na pojazd podczas jazdy,
|
|
T
|
1.7.2.
|
zastosowanie przełożenia skrzyni biegów odpowiadającego obciążeniu pojazdu i profilowi jezdni,
|
|
T/J
|
1.7.3.
|
obliczenie obciążenia użytkowego pojazdu,
|
|
T
|
1.7.4.
|
rozmieszczenie pasażerów w autobusie,
|
|
T/C
|
1.7.5.
|
skutki oddziałujące przy przekroczeniu nacisku ładunku na oś,
|
|
T
|
1.7.6
|
stabilność pojazdu i środek ciężkości.
|
|
T
|
2. Stosowanie przepisów
|
|
|
2.3.
|
Poznanie przepisów regulujących przewóz pasażerów, w tym co najmniej tematy:
|
20
|
6
|
T
|
2.3.1.
|
przewóz szczególnych grup osób,
|
|
T
|
2.3.2.
|
urządzenia bezpieczeństwa w autobusach,
|
|
T
|
2.3.3.
|
pasy bezpieczeństwa,
|
|
T
|
2.3.4.
|
obciążenie pojazdu.
|
|
T
|
3. Bezpieczeństwo, obsługa i logistyka w aspekcie zdrowia, ruchu drogowego i środowiska
|
|
3.8.
|
Poznanie uwarunkowań ekonomicznych dotyczących pasażerskiego przewozu drogowego i organizacji rynku, w tym co najmniej tematy:
|
10
|
5
|
|
3.8.1.
|
przewóz drogowy osób w stosunku do innych rodzajów transportu osób (kolej, samochód osobowy),
|
|
T
|
3.8.2.
|
działalność w zakresie przewozu drogowego osób (transport zarobkowy i przewozy na potrzeby własne),
|
|
T
|
3.8.3.
|
przekraczanie granic (transport międzynarodowy),
|
|
T
|
3.8.4.
|
organizacja i formy prowadzenia działalności w zakresie przewozu drogowego osób.
|
|
T
|
Razem
|
85
|
43
|
|
|
|
|
|
|
|
1) T - zajęcia teoretyczne
J - indywidualna jazda z instruktorem
C - ćwiczenia realizowane w grupie na placu manewrowym
2) Dla kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej czas trwania zajęć teoretycznych skraca się o 1/2 godziny.
|
 |
 |
ETB Szkolenia
ul. Krajewskiego 27, 33-300 Nowy Sącz
tel/fax: 18 414-95-51
mob: +48 608 864 105, +48 796 291 826
e-mail: etb@onet.pl |
 |
|